بالا بودن قند خون می تواند خطر مرگ COVID-19 را برای افراد غیر دیابتی افزایش دهد

23نوامبر 2020 - بر اساس یک تحقیق بزرگ منتشر شده در مجله دسترسی آزاد Annals of Medicine ، بالا بودن قند خون بیش از حد طبیعی ممکن است نتایج و میزان مرگ و میر بیمارانCOVID-19  را بدتر کند.

این مطالعه با آنالیز داده های بیش از 11000 بیمار در بیمارستانهای اسپانیا با وضعیت غیربحرانی، بزرگترین در نوع خود تا به امروز است. شواهد این مطالعه به شواهدی اضافه گردید که می گویند: هایپرگلیسمی - اصطلاح پزشکی برای قندخون بالا - با احتمال بالاتر مرگ مستقل از تشخیص دیابت همراه است.

یافته های این تحقیق نشان می دهد احتمال مرگ بر اثر کرونا ویروس 2 در بیمارانی که سطح قند خون غیرطبیعی دارند، بیش از دو برابر بیشتر از افرادی با سطح قند خون طبیعی است (41.4٪ در مقایسه با 15.7٪). آنها همچنین نیاز بیشتری به دستگاه کمک تنفسی و پذیرش در بخش مراقبت های ویژه (ICU) داشتند.

محققان اکنون خواستار غربالگری اجباری قند خون و درمان زودهنگام برای همه ی افرادی شدند که به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری می شوند حتی اگر به دیابت مبتلا نباشند. آنها از پزشکان خواستند بدون توجه به سابقه قبلی دیابت، وضعیت قند خون بیماران را در بدو ورود به بیمارستان چک کنند.

دکتر Carrasco از بیمارستان دانشگاه Juan Ramon Jimenez ، می گوید: غربالگری هایپرگلیسمی در بیماران فاقد دیابت و درمان زودهنگام هایپرگلایسمی، باید در مدیریت بیماران بستری شده باCOVID-19  اجباری شود. از افزایش قند خون بیماران در هنگام پذیرش نباید غافل شد، بلکه باید برای بهبود نتایج بیمارانCOVID-19  ،مبتلا به دیابت و بدون آن، هر چه سریعتر قند خون افراد اندازه گیری شود و در صورت نیاز به طور مناسب درمان شود.

هایپرگلیسمی یک مشکل شایع در بیماران دیابتی است اما همچنین می تواند در اثر بیماری یا جراحت ایجاد شود. مطالعات قبلی موارد حاد را با عوارض بیماران دیابتی و غیر دیابتی بستری در بیمارستان مرتبط کرده بود و ارتباطات مشابهی را در بین افراد مبتلا بهCOVID-19 مشاهده کرده بودند.

در این مطالعه، هدف بررسی ارتباط بین افزایش قند خون و مدت زمان اقامت در بیمارستان، استفاده از دستگاه تهویه مکانیکی ، بستری درICU و مرگ و میر، اما مستقل از تشخیص دیابت بود.

داده ها از یک مرکز ثبت ملی استخراج شد، اطلاعات جمع آوری شده مربوط به بیش از 100 بیمارستان در اسپانیا در طول همه گیری بود. در مجموع اطلاعات 11312 بیمار 18 ساله یا بالاتر، که از مارس تا پایان ماه مه در بیمارستان پذیرفته شده بودند، گردآوری و آنالیز شد.

آنها در سه گروه بر اساس سطح قند خون و از طبیعی تا بالا (<140 میلی گرم در دسی لیتر ؛ 140 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر و > 180 میلی گرم در دسی لیتر) دسته بندی شدند. در مجموع 19٪ افراد با تشخیص قبلی دیابت وجود داشتند.

یافته ها نشان داد که سطح قند خون بیمار که در هنگام ورود به بیمارستان بدون توجه به وضعیت دیابت اندازه گیری می شود، به طور مستقل با بستری درICU ، استفاده از دستگاه تهویه مکانیکی و / یا مرگ ارتباط دارد.

از هر پنج بیمار یک نفر در بیمارستان فوت کرده بود، در حالی که نرخ مرگ و میر در بین افرادی با بیشترین میزان قندخون، بالاتر بود. هیچ تفاوتی بین نرخ مرگ و میر در بیماران دیابتی و کسانی که به این بیماری مبتلا نبودند، مشاهده نشد.

نویسندگان اظهار داشتند: با توجه به این که بیشتر بیماران متوسط ​​سطح قند خون خود را در طول یک دوره ی زمانی اندازه گیری نکرده بودند، بنابراین، ممکن است برخی از افرادی که در گروه افراد غیر دیابتی در این مطالعه طبقه بندی شدند، افرادی باشند که پیش از این به دیابت مبتلا بوده اما از ابتلای خود به دیابت بی اطلاع بوده اند.

اینکه چرا افزایش قند خون با میزان بالاتر مرگ و میر مرتبط است، هنوز مشخص نیست. محققان می گویند این شرایط می تواند یکی دیگر از عوامل منجر به التهاب باشد یا تأثیر مستقیم تری بر عملکردCOVID  در بروز عوارض و مرگ داشته باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-high-blood-sugar-covid-death.html